BLM/Anti-Racism Conversations – Learning Resources

Each week, for each topic, we will supply lesson plans and easy to follow discussion guides to provide further instruction on what anti-racism is, and racism in multiple aspects of life. Our aim is to assist educators in integrating the various topics into their curriculum plans and provide support to at-home/independent learners as well. 

We encourage you to view the webinars with your students, and continue the conversation in your (virtual) classrooms using our lesson plans and guides.

PROGRAM GUIDE

Program Question: What is Anti-Racism?

DISCUSSION GUIDE

Program goals, definitions, acknowledgement, role of the educator, conversation guidelines

Download the discussion guide

LESSONS

Lessons and activities can be adapted to any course or community group activity and are flexible to different timelines to best suit the class or group.

What is Black Lives Matter and its Impact in Canada

Why start with BLM, brief history of anti-Black racism in Canada, evolution of BLM in Canada 

  • Activity: Explore BLM Canada
  • Challenge: Freedom Fighters


View the Lesson Plan
View the Lesson slides
Watch the webinar

 

Justice and Security

Police brutality & racial profiling, MMIWG, school to prison pipeline, overrepresentation of Indigenous and Black people in prisons, civil rights movements in Canada

  • Activity: The Game of Life
  • Challenge: Restorative Justice Proposal

Lesson Plan
Lesson slides 
Watch the webinar

 

 

 

Health

Access to healthcare, differences in treatment, unauthorized procedures, mortality rates, COVID

  • Activity: Social Determinants of Health
  • Challenge: Sign or Start a Petition 

Lesson Plan
Lesson slides
Watch the webinar

 

Introduction to Anti-racism

Glossary of keywords and themes, history of racism in Canada

  • Activity: Identity Wheel
  • Challenge: News Narratives


Lesson Plan
Lesson slides
Watch the webinar

Economic Opportunities

Education, career development, economic opportunity, newcomer inclusion, reparations

  • Activity: Coins in my Cup 
  • Challenge: Donate

Lesson Plan
Lesson slides
Watch the webinar

 

Environment

Access to clean water, effects of climate change, development projects

  • Activity: Collaborative Research
  • Challenge: Write a Letter

Lesson Plan 
Lesson slides 
Watch the webinar

 

Allyship:

How to be a good ally, performative activism, intention vs. impact, amplifying BIPOC voices

  • Activity: Red Light / Green Light
  • Challenge: Amplify BIPOC Voices


Lesson Plan
Lesson slides
Watch the webinar

 

Formulaire de demande – Chorale virtuelle:

Remarque : Les frais de participation sont de 50 $ pour une séance de six semaines ou de 75 $ pour s’inscrire aux deux séances. Cela comprend les répétitions, toute la musique et tout le matériel requis, ainsi que la participation facultative au programme d’échange virtuel. Ces frais seront exigibles une fois qu’ils auront été acceptés dans le programme.

Expériences Canada s’engage à assurer un accès complet à son programme, peu importe la géographie, les capacités ou les circonstances économiques. Les demandes de financement de mesures spéciales limitées sont examinées au cas par cas.

Si vous avez des questions au sujet de la chorale virtuelle ou du processus de demande, veuillez communiquer avec nous à l’adresse communications@experiencescanada.ca.

Les candidatures se terminent le dimanche 3 octobre.

Les répétitions hebdomadaires auront lieu les mardis à 16 h, heure du Pacifique (19 h, HE, 8 h 30, T.-N.-L.), du 12 octobre au 16 novembre et du 1 février au 8 mars.

Virtual Choir application
Address / Adresse *
Address / Adresse
City / Ville
State/Province
Zip/Postal
I identify my gender as / Genre: *
Applications are open to youth 12-17 years old.
Which 6 week session would you like to sign up to (you may select both) / À quelle séance souhaitez-vous vous inscrire:

Tell us about yourself / Parlez-nous un peu de vous

What is your singing experiences / Quelles sont vos expériences en chant: *
List as many that apply
Do you sing high, medium, or low? / Chantez-vous haut, moyen ou bas?
Do you play a musical instrument? / Jouez-vous d’un instrument de musique?
eg: Possible scheduling conflicts

Collection and Use of Personal Information

As the parent/guardian, I hereby give my consent for EXPERIENCES CANADA to collect the personal information required for submission to the EXPERIENCES CANADA Virtual Choir. I understand that this personal information is required for the purposes of selection and program delivery and that it will only be used by EXPERIENCES CANADA or disclosed to select third parties who are acting as suppliers, service providers or who provide funds to EXPERIENCES CANADA and who have agreed to protect the personal information supplied by EXPERIENCES CANADA.

//

En tant que parent/tuteur, j’autorise EXPÉRIENCES CANADA à recueillir tous les renseignements personnels requis pour participer à la Chorale virtuelle d’EXPÉRIENCES CANADA. Je comprends que ces renseignements personnels sont nécessaires aux fins de sélection et d’exécution du programme et qu’ils ne seront employés que par EXPÉRIENCES CANADA ou divulgués à des tierces parties qui agissent à titre de fournisseurs, de fournisseurs de services ou de bailleurs de fonds pour EXPÉRIENCES CANADA et qui ont accepté de protéger les renseignements personnels transmis par EXPÉRIENCES CANADA.

By checking “Yes” I indicate that I freely give my consent to the collection and use of personal information of this participant as set out above. // En cochant « Oui », j’indique que je donne mon libre consentement à la collecte et à l’utilisation des renseignements personnels, tel que décrit ci-dessus. *
I understand that my child may have the opportunity to express himself/herself verbally or in written form, create or appear in photographs and/or video recordings at any point during the EXPERIENCES CANADA virtual choir, individually or as part of the group. / Je comprends que mon enfant peut avoir l’occasion de s’exprimer verbalement ou par écrit, de prendre des photographies/de produire des vidéos, ou d’y figurer, à tout moment dans le cadre du programme de Chorale virtuelle d’EXPÉRIENCES CANADA, individuellement ou en groupe. *

Logo

Send me updates / Envoyez-moi des mises à jour

Sign Up to our Newsletter /
Abonnez-vous à notre Lettre D'information

 

 

 

Sign Up to our Newsletter /
Abonnez-vous à notre Lettre D'information